Thursday, June 13, 2013

*my 1st career* Baskin Robbins*

Assalamualaikum..

alhamdulillah,diberi kesempatan untuk update blog yang semakin berhabuk nim..ya Allah,lama sngt xupdate blog nim,siyesly rindu untuk menulis dan kongsi apa yng aku lalui dan rasai...alhamdulillah,hampir 3 bulan aku menjadi asistant manager di baskin robbin outlet di genting highland dan first world plaza,genting highlands..



pengalaman yang dikaut sngt bernilai,,aku belajar dan terima banyak perkara baru..sesuatu yng aku xpernah impi pon aku akan dapat,,menjadi penolong pengurus outlet menjadikan aku harus menjadi seorang yng flexible setiap masa dan jangan cepat melatah,,untuk sebulan pertama selepas training di kuala lumpur,aku menjadi penolong pengurus kepada pengurus aku (k.umiey namanya)..she's very perfectionist,,setiap hari akan ada kesalahan baru yng aku kena hadapi,,even from my 1st day,she already told me dat i've to be tough wif her,,siyesly,i have to face everything..kadang2 rasa nak resign memang ada,,tapi my parents always support me to continue dat job..it's very challange..

be strong!aja aja fighting!


tapi,,itulah mengajar aku untuk menghadapi hari mendatang,,semua tentang hal outlet from bottom to the top,i have to handle..aku share kerja dengan k.umiey,,she's kind but stricts..dah nama manager kan?kalau x strict,mcm mana nak handle staf?siyesly,even aku graduated in human resource management,but then i still fail to manage my staff,i need k.umiey more and more,,even i have to face my mistake everyday.. 

bersama ecah,my crew leader

she's again

k.mas and ecah,,staff pmpn yng ada


selepas sebulan setengah aku di first world,aku dihantar ke genting highland outlet (dekat dengan puncak skyway),,disana,aku kena buat kerja manager even aku ni asist, manager sahaja.. kat situ,aku kena buat sorang2..from bottom to the top,,i have to do alone!ya Allah,siyesly,takut+kaget+gamam on my 1st day,,mula2 masuk sana,aku kena check masalah yng ada..semua yng ada and i kena settlekan semua tu..siyeslt,,alone!!cuma kdg2 aku akan refer k.umiey mana2 yng aku xthu..

ara dan yana,,my new staff di gntng highlands

pada mulanya,staf kat sana susah nak terima aku,yelah,,,,tiba2 dapat manager baru..xda angin,xda ribut..terkejut lah diorang..tp,aku kena atasi semua..make them comfortable wif me one of the big task..how to follow 'angin' diorang??tp,aku yakin sabar itu ajaib..Allah xkan bagi tugas ini kalau aku xmampu,kan??besides,i challange myself to control the store wisely...naikkan sale everyday,consistency on ice cream audiit,making improvement on the customer service among staff,,having good realtionship wif my staff...i got new experience everyday...xtermasuk dgn customer yng bnyk ragam lagi,,dgn customer complaint ag...penat sngt dgn semua tu,,.semuanya mengajar aku untuk menjadi manusia yng lebih matang...


hari2 yng aku lalui disana memang agak memenatkan..dngan split shift kadang pagi dan kadang malam memberi dunia baru kepada aku,,sebelum ini,aku xpernah terfikir akan join F&B industry,,langsung xpernah nak join pon,,tapi ini takdir dan aturan Allah pada aku,,aku harus tabah+redha+ikhlas terima semua ini supaya menjadikan aku seorang hamba yng lebih bersyukur,,


kadang,staf akan pijak kepala kita kalau kita terlalu berlembut dengan diorang,,tp terlalu strict akan menjadikan environement tu kekok dan janggal,jgn sesekali create gap among employer and employee,nnti susah nak bekerjasama...xblh ada polisi,u do yours and i do mine,coz everyday we need them..we can't do it alone,,tp tulah,,susah nak imbang semua tu,,campur pulak kalau mood tak menentu,,yng penting,jgn create gap dgn staff,apa salahnya kadang tolong mereka buat kerja diorang,,kalau tgk mereka busy serve customer,kat dining area bersepah,kita tolong kemaskan..jawatan sebgai asist manager @ manager hanya satu pangkat untuk menjadikan kita leader disana,bukan memisahkan jarak antara pekerja dan bos..




dalam hampir 3 bulan aku kerja,tipullah xkena marah dgn customer,miscommunication dgn diorang,ada customer complaint abt my staff and customer service,the quality of the product and staff,,semenya aku kena...sale jatuh,aku kena..ice cream short,aku kena,,stock xda,aku kena..staf wat hal,aku kena..hahaha,,tenshen tp enjoy!



most of my customer from arabian,chinese from china n other country,singaporian, malaysian and many more,,bila chinese from china (kitorang pggl nyonya bukit sebab diorang xpndi speaking english atau any language bsides chinese ) seme staff xmo serve..haha,,penat layan diorang..hanya guna bahasa isyarat sahaja,,tnjk bahasa badan ajew..dr situ,aku try belajar slow2..at least,xie xie=tq,,zaijian=bye2,,dan nombor2..yang paling best,selalu dapat tips dr customer.biasanya international customer,kadang kalau kita mintak nak duit matawang diorang,dengan senang hati diorang bagi,,sebab tu sekarang ni aku belajar kenal matawang international..dapat sembang dengan diorang..kadang customer ni memang ada yng betul2 friendly,,



kalau nak citer,terlalu bnyk moment dalam baskin robbin nie..aku akan simpan sebgai pengalaman terindah dalam hidup aku..semuanya ada pengajaran..seronok berada di genting,satu tempat yng aku xpernah impi nak jejak kaki..akhirnya,Allah hntr aku ke sana..parents aku risau bukan main lagi..

ready to new world,,nervous!

insyaAllah,awl julai aku akan melapor diri di giant petaling jaya sebagai hr asist..sedih sngt!parents aku nak aku turun,kerja di KL,lgpon,gaji kat situ ok sikit,dekat dgn adik aku yng belajar kat um,,sama2 jaga dia..mungkin setakat itu aje rezeki aku di baskin robbins..


sekarang,aku perlu tawakal,redha dengan aturan Allah..mgkin rezeki aku disana hnya sekejap,to memberi aku bnyk pengalaman..dan dunia baru aku akan bermula di giant..
semoga itu yng terbaik untuk aku,dan keluarga aku..aamiinn..


3 comments:

iShasha Aishah said...

all the best ekponggg~ insyaAllah lps nie klu aku ada pi kl, blh la jmp mu.. ;)

Anonymous said...

Hye i nak tnya....i baru nak apply kerja assisstant manager BR ni....interview rabu ni....so nak tanya ok x? Waktu kerja mcm mana?

Unknown said...

Nk tulis,tulis lh bm semua ini bercampur ingeris lh,perosak bahasa,blog sampah