Thursday, August 9, 2012

Soalan apakah ini ??

Assalamualaikum WBT..
Dengan nama Allah yang Maha Penyayang lagi Maha Mendengar

Setelah menduduki ujian akhir semester,seorang pelajar cemerlang menemui profesornya.Tujuannya hanya satu iaitu bertanya tentang kewajaran soalan terakhir didalam kertas terakhir itu. perasaan tidak puas hati jelas terlukis di wajahnya,

"prof,adakah soalan terakhir itu dikira sebagai sebahagian daripada markah peperiksaan akhir ?"
"ya,sudah tentu"
"tapi prof,,,itu soalan luar dari silibus kita,kan?"pelajar tersebut menyatakan ketidakpuasan hati dia.bimbang benor takut tak dapat skor soalan itu.
"kamu silap kerana soalan tersebut ada kaitan dengan pelajaran kita,cuba kamu check balik" prof menjawab dengan tenang dan tersenyum..(takkan nak lawan sifu kot?)
"mungkin prof lupa..meh saya ingatkan balik..soalan tersebut berbunyi 'siapakah nama tukang cuciJabatan Bahasa dan Komunikasi Moden ?'bagi saya itu tiada kaitan langsung dengan apa yang saya belajar..soalan macam tu,mana ada dalam buku dan tiada kaitan dengan kos yang saya ambil!
prof menjawab dengan tenang "pelajar seperti kamu tidak hanya cemerlang dalam peperiksaan semata-mata.teori itu hanya sebahagian kecil daripada proses pembelajaran. teori perlu dipraktikkan.tapi teori dan praktikal masih tidak mencukupi. sikap peduli seorang mahasiswa terhadap masyarakat sekelilingnya jauh lebih penting walaupun kamu nanti akan mungkin bekerja bersama mesin!'

kadang2 kita terfikir dengan patuh pada sistem,we are the best..Allah menhantar kita ke bumi untuk menjadi seorang khalifah dan jadilah khalifah yang bermanfaat.

moral from the story :: kita sering melakukan sesuatu berdasarkan apa yang tercatat diatas kertas,kita menjadi ibarat robot yang sangat patuh kepada sistem.hakikatnya,Islam membawa saranan agar memetingkan nilai kemanusiaan.sebaik-baik manusia adalah manusia yang bermanfaat kepada manusia lain.


No comments: