Tuesday, February 8, 2011

~saya adalah MANUSIA..~~

Assalamualaikum...
sementara aku tggu member aku bersiap nak keluar,,tiba2 aku rasa nak post something dlm blog aku nie..hehehehe..jeng2,pastu keluar lar tajuk saya adalah manusia..dan semua manusia mempunyai hati dan perasaan dimana mereka boleh merasai apa itu kesedihan,kegembiraan,sakit hati dan sebagainya.....dan bagi aku,,setiap orang walau cantik,,hodoh,,tinggi,,pendek,,pandai,,kurang pandai,,,kita tidak patut menghina mereka,,atau mencaci mereka secara langsung atau tidak langsung....kerana mereka juga mempunyai hati dan perasaan..
Allah mencipta manusia adalah sama.masing-masing ada hidung,mulut,telinga danmasing-masing juga dikurniakan aka fikiran untuk membezakan mana yang baik dan buruk...masing-masing berasal dari tanah..Allah tidak memandang kecantikan rupa paras semata-mata kerana kecantikan paras rupa adalah tidak keal melainkan iman dan taqwa dalam hati dan jiwa...Allah memandang seseorang dari ukuran iman dan taqwa...bagaimana hambaNya itu mengaplikasi amar ma'ruf nahi mungkar....bagaimana hambaNya itu menahan ujian yang diberikan...menjadi seorang khalifah yang baik dimuka bumi ini....

kadang-kadang kita tidak sedar,kata2 kita telah membuat seseorang mengalir air mata....jadi,,.amiklah pengajaran dan pedoman agar tidak melakukan perkara yang sama....manusia seorang yang mudah lalai..mudah leka..jika diberi sedikit kebebasan..terus hanyut dengan duniawi...itulah manusia...

5 comments:

iShasha Aishah said...

selama kita bernama manusia, insan.. jagalah hubungan baik kita dengan Allah, dengan sesama insan yg lain juga hubungan dengan makhluk2 ciptaan-Nya yg lain..

si penglipur lara said...

shasha:btol22..kerana hubungan yNG baik itu akan memberi ketenangan dihati kita...:))

iShasha Aishah said...

betul!! Allah itu indah.. jd Dia sukakn keindahan.. keindahan perhubungan antara kita hamba2-Nya..

si penglipur lara said...

...dan sesiapa yang memutuskan silaturrahim,dia adalah termasuk orang2 yang2 rugi...

iShasha Aishah said...

x dnafikan.. sesungguhnya setiap muslim itu adalah bersaudara..