Tuesday, August 2, 2011

~Cintailah si dia Seadanya ~

Suami saya adalah seorang jurutera. Saya mencintai sifatnya yang semulajadi dan saya menyukai perasaan hangat yang muncul dihati saya ketika saya bersandar dibahunya yang bidang.
Tiga tahun dalam masa perkenalan dan dua tahun dalam tempoh perkahwinan,saya harus akui bahawa saya muai merasa bosan lantas alasan saya mencintainya dahulu telah berubah menjadi sesuatu yang menjemukan.
saya seorang wanita yang sentimental dan benar-benar sensitif serta berperasaan halus.saya merindukan saat-saat romantis seperti seorang anak yang menginginkan gula-gula. tetapi semua itu tidak pernah saya dapat.Suami saya jauh berbeza dari apa yang saya harapkan.Rasa sensitifnya kurang.Ketidakmampuannya dalam mencipta suasana yang romantis dalam perkahwinan kami telah meranapkan semua harapan saya terhadap cinta yang ideal.
Suatu hari,saya beranikan diri untuk menyatakan keputusan saya kepadanya bahawa saya ingin perceraian. ''Menagapa ??''Dia bertanya dengan terkejut..''saya bosan,kamu tidak pernah memberikan cinta yang saya inginkan''.
Dia terdiam dan termenung panjang sepanjang malam didepan komputernya...tampak seolah olah sedang melakukan sesuatu,padahal tidak.Kekecewaan saya semakin bertambah.Seorang pemuda yang tidak dapat mengekspresikan perasaannya,apalagi yang boleh saya harapkan darinya ??Dan akhirnya dia bertanya kepada saya..''Apa yang dapat saya lakukan untuk merubah fikiranmu ??''
Saya menatap matanya dalam dalam dan menjawab dengan perlahan..''saya ada satu pertanyaan''...''jika kamu dapat memberikan jawapan didalam hati saya,saya akan merubah fikiran saya''...''seandainya ,saya menyukai setangkai bunga indah yang ada di tebing gunung dan kita berdua tahu jika kamu memanjat gunung itu,kamu akan mati,apakah kamu akan melakukannya untuk saya ??''
Dia termenung dan akhirnya berkata ,''saya akan memberikan jawapannya besok ''
Hati saya terus gelisah ingin mendengar responsnya. Keesokan harinya,dia tidak ada dirumah dan saya terjumpa sehelai kertas dengan coretan tangannnya dibawah sebuah gelas yang berisi susu kesukaan saya yang bertulis....
''Sayang,saya tidak akan mengambil bunga itu untukmu, tetapi izinkan saya untuk menjelaskan alasan saya''..kalimat itu sudah cukup untuk menghancurkan hati saya yang sememangmya sudah luluh dengan perangainya...namun,saya melanjutkan pembacaan saya...
''Kamu boleh menaip di komputer dan sering mengacau di PC dan akhirnya menangis didepan monitor,saya akan memberkan jari-jari saya supaya dapat membantumu dan memperbaiki programnya..''
''Kamu selalu lupa membawa kunci rumah ketika kamu keluar rumah,dan saya akan memberikan kaki saya supaya dapat memecahkan pintu dan membuka pintu untukmu ketika pulang..''
''Kamu suka jalan-jalan ke bandar tetapi selalu melencong ke tempat-tempat baru yang kamu kunjungi,saya akan menunggu dirumah agar dapat memberikan mata saya untuk mengarahkanmu''....
''Kamu selalu kaku dan kejang pada waktu malam apabila 'teman baikmu' datang setiap bulan, dan saya akan memberikan tangan saya untuk memicit kakimu yang kejang''...
''Kamu suka tinggal dirumah , dan saya selalu khuatir kamu akan menjadi 'aneh' dan saya akan membelikan sesuatu yang dapat menghiburmu di rumah atau meminjam lidahku untuk menceritakan hal-hal lucu yang saya alami''....
''Kamu selalu menatap komputermu, membaca buku dan itu tidak baik untk kesihatan matamu,saya harus menjaga mata saya agar ketika kita tua nanti,saya masih dapat menolong memotong kukumu dan mencabut ubanmu'...
''Tanganku akan memegang tanganmu,membimbingmu menelusuri pantai , menikmati matahari pagi dan pasir yang indah. Menceritakan warna-warna bunga yang bersinar dan indah seperti cantiknya wajahmu...'
''Tetapi sayangku ,saya tidak akan mengambil bunga itu untuk mati..kerana saya tidak sanggup melihat air matamu mengalir menagisi kematianku...''
''sayangku,saya tahu ada banyak orang yang boleh mencintaimu lebih dari saya mencintaimu..''
''Untuk itu sayang, jika semua yang telah diberikan tanganku,kakiku,mataku,tidak cukup bagimu ,aku tidak dapat menahan dirimu dari mencari tangan,kaki dan mata lain yang mampu membahagiakanmu....''
Air mata saya jatuh ke atas meja..menitik,satu persatu....
''Dan sekarang sayang,kamu telah selesai membaca jawapan dan penjelasan saya...Jika kamu berpuas hati dengan semua jawapan itu,dan tetap menginginkanku untuk tinggal dirumah ini,tolong bukakan pintu rumah kita..saya sekarang sedang menunggu dan berdiri disana menunggu jawapanmu....''
''Jika kamu tidak berpuas hati sayangku,biarkan aku masuk untuk mengemaskan barang-barangku dan tidak akan menyusahkan hidupmu....percayalah...BAHAGIAKU BILA KAMU BAHAGIA....
saya segera berlari membuka pintu dan melihatnya sedang berdiri didepan pintu dengan wajah yang kecewa,sambil tangannya sedang memegang susu dan roti kegemaranku...oh,kini saya tahu...tiada siapa yang dapat mencintai saya lebih dari dia mencintai saya....
kataakhirpenaja :: cintailah pasangan kita seadanya,,,bukan kerana dia cntik,handsome,atau kaya...tp cintailah dia kerana dirinya,,,,kerana setiap orang mempunyai kelebihan dan kelemahan...tiada yang sempurna....

No comments: