Thursday, March 1, 2012

BERSYUKURLAH....

assalamualaikum..
alhamdulillah,,hari nie aku masih selamat bernyawa..tanda Allah sayangkan aku dan memberi keizinan kepada aku untuk terus beribadat kepadaNya..dalam beberapa hari nie,,Allah telah memberi beberapa ujian untuk aku dan kadang2 setiap ujian itu pasrah...terlalu berat untuk aku tanggung..dan kadang2 aku terjatuh dan tidak kuat untuk terus hadapi semua ini..namun,aku redha...aku pasrah...
bersyukur dengan apa yang ada itu penting agar kita dapat memupuk rasa rendah diri...sekurang-kurangnya sedarlah bahawa kita ini hanyalah hamba Allah...hamba yang diutuskan untuk menjaga bumi..bila Allah sayangkan hambaNya..Dia akan uji seseorang itu...malah makin kuat ujian itu,makin sayang Allah pada hambaNya...hadapilah dengan ketabahan..pohonlah kekuatan dari Allah...

kadang2 ramai lagi yang lebih teruk dari kita...hanya Allah yang mengetahui takat kemampuan kita...kadang2 melalui bersyukur,kita dapat rasa setiap kelemahan diri ini..semua orang nak jadi hebat,,tapi sedarlah kehebatan itu hanyalah milik Allah..dan itu hanya pinjaman semata-mata...kembalilah kepada Allah agar setiap perbuatan itu mendapat keredhaan Allah didunia dan diakhirat...
kita tidak sedar,,dalam saban hari ramai lagi orang yang menerima nasib lebih teruk dari kita..kadang2 kita perlu pandang ke belakang dan selami setiap kisah tersebut...

contoh::seorang gadis bernama A terkenal dengan kecantikan yang digilai oleh kaum adam...A merasakan dirinya terlalu berharga dan semua orang tidak setaras dengannya...A terlalu bongkak dengan kecantikannya dan A sangat membenci B,seorang gadi yang mempunyai masalah kulit dimuka..dipendekkan cerita,A disimbah asid oleh peragut dan mA mengalami kecederaan dimuka yang sangat serius...dikala itulah,semua pakwe,,boyfriend,,kawan2 yang cantik yang lain meninggalkan A..malah keluarganya sendiri tidak sanggup memandang muka A..ujian Allah maha hebat..Allah ingin menarik kembali A kepangkal jalan...namun,A tidak boleh menerima dirinya yang baru...dirasakan dunia tidak adil padanya...dikala itu,B datang memberi pertolongan...tp A tidak tahu yang B mengalami penyakit kanser hati..disaat B ingin pergi menghadap Ilahi,,B berpesan...
"A,bersyukurlah dengan nikmat Allah...ujian Allah itu kau mampu harungi...dengan syarat,kembalilah padaNya...jika dibandingkan,aku lebih teruk ujianNya,,tapi aku redha kerana setiap ujian itu tanda kasih Allah pada kita"
BERSYUKURLAH dengan nikmat dan ujian yang diberi..kerana setiap darinya mengandungi hikmah yang tersembunyi...

No comments: