Saturday, March 17, 2012

Night Walk vs Bintang di langit,..


Assalamualaikum...
dah solat belum?jika belum,dahulukan mana yang penting...jika dah,alhamdulillah...moga terus konsisten dengan amalan ini..amin...

aku nak conteng sedikit dekat diari online nie tentang "NIGHT WALK" semalam anjuran TRADESY dalam program kursus lanjutan fasilitator...kami sebagai AJK tidak dibriefing dengan details..so,just follow the rules and of course more curious..ingatkan nak jalan2 je dalam hutan,,lalu jambatan gantung...dengar bunyi haiwan dalam hutan..bayangkan,kami masuk hutan pukul 1.30 pagi dan balik ke hostel pukul 5 pagi,,,post mortem lagi..sampi pukul 7 pagi..berlari balik kerana nak kejar waktu subuh...penat..letih...hanya Allah yang tahu...
tapi itu semua kenangan dan pengalaman..bukan semua orang boleh..opps..lupa nak tambah,first time aku masuk hutan kena gigit pacat..panik sangat dengan haiwan penghisap darah tue...nasib baik tak menjerit sakan...

tapi lepas night walk,,rupanya ada aktiviti dalam hutan tue..namanya "blink tray"...betul ke tidak ejaan tue..abaikan jew..sangat seronok,kacau peserta kursus yang ditutup matanya..berjalan dalam gelap..dalam hutan sambil berpandukan arah tali yang sudah diberikan...ada yang menangis..ada yang menjerit...emm,kalu kita ditempat diorang,mampukah ?

lepas tue,ajk akan tmptkan peserta di setiap pokok..jauh2..sambil mata masih ditutup..kesian pun ada..coz time tue sejuk sangat..tambah dengan takut...emm,menggigil lar diorang...

sementara menunggu peserta "dikutip" oleh ajk..aku sempat berbaring atas jalan...sebab terlampau penat...subhanallah...cantiknya langit...indahNya ciptaan Allah..bintang mcm glow in the dark..penuh bintang di langit...cantik sangat..waktu tue pukul 4.30 pagi..baru aku faham,kenapa Allah suruh bangun dan solat tahajud diwaktu itu..tirai langit macam dibuka...aku dapat rasakan betapa dekatnya aku dengan Allah..alhamdulillah,aku dapat merasa pengalaman ini..sambil termenung memandang langit...aku terfikir,Allah sentiasa memerhati kita..tapi adakah kita sedar dan takut padaNya atas segala kelalaian kita selama ini? tapi aku sedar,kasih sayang Allah pada hambaNya sentiasa mencurah-curah cuma kita sebagai hambaNya yang tidak pernah sedar,kan? cuba banyangkan,,bila kita dalam kesusahan,,mana tempat paling kuat untuk bergantung,Allah kan ? jika kita mengadu kepada Allah,setiap apa yang kita kata..keaiban itu tidak pernah Allah bocorkan
.....tapi kenapa kita masih melakukan banyak perkara yang mengundang kemurkaanNya.....?

tepuk dada tanya iman...

2 comments:

iShasha Aishah said...

cik bihah, aku pun turut sama menyaksikan keindahan langit waktu tu.. Subhanallah, cantik sgt! bintang2 mmg nmpk terang brsinar.. byk plk tu.. rasa x puas tgk..

si penglipur lara said...

hehe..cntik sngt,kan..alhamdulillah,diberi kesempatan untuk melihat ciptaan Allah yng sangat sempurna..perfect..hehe