Thursday, March 24, 2011

berkawan biar 1000 ??

Assalamualaikum ..^_^


aku xsetuju sangat dengan kata2 diatas...bagi aku xbahagia hidup kalu ada 1000 kawan,tp biler kita dalam kesusahan,dalam kesedihan 'mereka' xdatang menemani kita....akhirnya,,,kita keseorangan...berbeza kalu kita ada 10 orang kawan,tp setiap kawan itu sentiasa ada walau susah dan senang....kawan yng sentiasa menerima setiap kelebihan dan kelemahan diri ini....sebenarnya..aku ingin share something,,bukan niat aku nak untuk membuka aib orang..cuma izinkan aku untuk mencoret sedikit luahan hati disini..sebenarnya,aku malu+terkilan+sedih sangat dengan si 'dia' (salah seorang kawan aku)...masalah yang kecil ,bila diperbesarkan akan menjadi besar pastu jadik makin worst...setiap kesalahan diletakkan aku sebagai puncanya,padahal sudah terang lagi bersuluh aku memang xberkait dengan semua itu..dan kesalahan aku yang terbesar ialah aku selalu tolong dia..sehingga dia sangka aku nie memang ikut semua cakap dia,suka hati jer bila nak arahkan something kat aku...

pd mulanya,aku terima semua itu,,,atas nama persahabatan,aku terima segala kata2 dia,,segala apa yang dia suruh buat...dan akhirnya ianya menyusahka hidup aku...satu persatu masalah yang timbul,aku jadi punca..kerja si 'dia' hanya sembur aku jer hari2...kalu korang ditempat aku,apa yang korang buat ?


tp aku still tolong dia..at the same time,aku dapat rasakan Allah nak tunjuk kat aku perangai dia yng sebenarnya...lepas tue,ada masalah baru yng timbul..bagi aku,menda tue kecik jer,tp bila diperbesarkan,akan jadi besar masalah tue..sekali lagi,aku yng puncanya..dia xpernah salah...xper,aku sabar ag..tp dia pergi libatkan kawan2 aku yang lain,korang boleh bayangkan x,dia pergi mesej dan call kawan aku yng lain,dia sangka aku dan kawan2 aku yang lain,berkomplot nk permainkan dia..pdhal mereka xda kaitan pon..aku sangat malu dgn kawan2 aku....setiap hari,kerja dia marah..marah...dan marah....


memang,aku kecewa sangat ngn dia..langsung tidak pernah menghargai seorang teman,seorang kawan...alhamdulillah,kawan aku yang lain memahami,bahkan diberi sokongan pulak..mujur diorang memahami..aku xsangka aku akan jumpa orang yng mcm tue....bukan niat aku untuk menghina@memburukkan si 'dia'..tp aku nak kongsi supaya korang lebih berhati-hati dengan memilih kawan..biarlah kawan itu tidak cntik,kerana kecntikan tidak mempunyai peranan  dlm persahabatan...jgn memilih kawan yang berdsarkan fizikal ..

pilihlah kawan yang baik supaya kamu akan jadi insan yang baik..seorang kawan mencerminkan diri kita..kalau kita tgk,seseorang yang berkawan dengan mat rempit ..bagaimana tanggpan kita..of coz kita akan kata mereka sama perangai jer...sehingga sekarang,aku masih malu dengan kawan2 aku yang lain kerana si 'dia'...tp nak buat mcm mana,perkara dah berlaku...fikirlah dari sudut positif,,,teruskan hidupmu dengan senyuman...semoga dirimu tabah menghadapi ranjau dan onak kehidupan...kerana setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahNya..


mana yang baik,amiklah dan jadikan sebagai sempadan dalam hidupmu...mana yang buruk,tinggalkan ia disini...ingatlah kawan2,dalam hidup ini masalah tidak pernah penat menyapa kita...kita lah yang akan manage dan harung masalah tue..jgn cepat melatah,nekadkan hati,kuatkan hati dan azam,langkahlah kehadapan dengan yakin...Allah tidak akan ubah diri kita kalau kita yang tidak ubah diri kita sendiri....

No comments: