Sunday, May 22, 2011

~CInTa KaU & Aku ~...bessttt..@_@

Assalamualaikum dunia...
korang sihat?moga Allah sentiasa memelihara dan melindungi kita semua...amin...
sebenarnya aku nie xda mood nak study...da penat dari tadi dok menghadap buku jer...pastue mulalah fikiran aku merewang kat menda lain....aku teringat satu kisah novel yng tajuk dia 'cinta kau & aku'..actually,i already finish the novel since yesterday..so still fresh...bagi aku,novel tue memang deserve get the best seller...cerita yang sangat best..ada happiness and sadness...of coz kisah tue,happy ending tp sebelum nak sampai happy ending,banyak dugaan dan cabaran..bagi aku very interesting...bukan niat nak promote,juz berkata jer..hehehe...
jeng..jeng..ni lah kulit buku tue...aku citer sikit sinopsis kisah nie ea..hope u'ollz xborin dan bosa..kisah seorang perempuan cantik+comel yng sanggup bekerja sebagai driver coz nak tanggung kos further study.alih2 dia kena kahwin dgn bos dia sendiri untuk menunaikan janji dia ngn mak dia...sebenarnya,tnpa dia tahu,bos dia da jatuh hati at the first impression...pastue,cm biasa lah..cabaran datang mencurah-curah...at the end,diorang bersama jugak...biler aku baca kisah nie,aku xsanggup berada ditempat perempuan tue (farisya)..dia diceraikan kerana fitnah and at the same time,dia keguguran...suami dan anak pergi dalam satu masa,,,pastue,kena hina lagi...memang seronok jadi cantik mcm dia,selalu dapat perhatian,ramai orang nak kwan ngn dia..tp disebalik semua tue,,ada kesedihan yang kita xtahu....
bila aku fikir balik...begitulah adat dunia...jgn ingt orang yng selau bergelak ketawa dan happy go lucky,dia xda kesedihan @ masalah yang kena tanggung...setiap orng pasti ada masalah tersendiri...cuma mcm mana dia selindung masalah tue...kadang2 kita tidak sedar,ramai lagi yng menderita dari kita...tp setiap ujian yng diberikan pasti mempunyai banyak hikmahnya..cuma kita sebagai hamba yang cepat lupa dan alpa akan lalai dengan semua itu...aku teringat akan firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 286,

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang juga diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahkannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau membebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu kepada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunlah kesalahan kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir". 

...kadang2 kita akan menyalahi orng sekeliling atas masalah kita ini...namun,,kita tidak sedar..masalah itu siapa yng menyusunnya kalau bukan Allah hu rabbi...
lepas aku baca citer novel tue,aku jadi touching giler...mungkin kisahnya yng sedih@mungkin sebb dah lama aku xbaca love story,,,tp apa pon,,aku dapat bnyk sangt pengajaran dari cerita tue...buat aku terfikir tentang diri ini...setiap apa yng diberi,,,adalah satu anugerah...
contohnya,,,aku da masalah rupa paras...maybe my skin is oil..pimple...but i can survive...even ramai orang tegur..tp buat bodoh sudeh...tp aku tahu xramai blh hadapinya...mungkin itu satu kekuatan yng mungkin xda pada orng lain.dan mungkin itu satu kekurangan yng ada pada aku....namun ,jgn cepat melatah...cuba kita selak kelebihan diri kita...dan hanya kita sahaja yng mengenal diri kita..dan berbanggalah dengan kelebihan itu..kerana kelebihan yg dikurniakan itu adalah satu anugerah yng tidak terhingga buat kita yng bernama hamba...Allah lebih memahami diri kita,kerana Dia yng mencipta kita....Dia yng menyusun hidup kita tp pada masa yng sama,Dia nak kita berusaha capai apa yang kita nak....
hidup ini bukan mcm hidup dalam fairy tales ..yng mana akan dtg seorang putera menjemput puteri dengan kuda yng gagah..hidup dalam fantasi akan membuat kita sering malu dan gagal dalam perjuangan kita sendiri.....hidup ini satu realiti dimana setiap pergerakan kita akn sentiasa dilihat olehNya...setiap saat akan dipantau...believe me or not,,,only u can prove it...fikir balik apa yng berlaku dalam hidup ini..dari kecil sampai besar..dari negatif kepada positif...

sekarang jam kat lappy aku dah pukul 1.20 pagi..time to sleep,,besok nak bangun solat subuh...aku harap apa yng aku cuba sampaikan..korang akan dapat....akhir kata..jadilah seorang mukmin atau mukminah yang beriman...supaya setiap ujian yang diberikan,dapat ditempuhi dengan penuh ketenangan..ini juga sebagai peringatan buat diri ini yng selalu lupa dan alpa dengan nikmat dunia...
semoga kita semua akan menjadi seorang insan yang berguna didunia dan akhirat...salam ukhuwah...
have a nice day...have a nice dream..have a nice life... 


2 comments:

iShasha Aishah said...

yup!! mmg best novel 'cinta kau & aku' nie.. sedih biler bce smpi part konflik tuu.. perleraiannye mnarik.. betul!! byk pgajaran.. brsungguh betul farisya nk keje spya die dpt smbg bljr.. dan lumrah kehidupan, x smstinye kite akn sntiasa brada di atas, bgtu jgk sbliknye..

serikandi comel said...

hmmmcover buku mcm besa tgk...
tp cite nie mcm x penah bace...
haihhh sy pn dh konpius... huhu